گروه اجتماعی: فعالان و دست‌اندرکاران مطبوعات و کارشناسان و صاحب‌نظران فرهنگی از استقلال نمایشگاه مطبوعات از کتاب استقبال کردند.

در همین زمینه حسین عبده تبریزی مدیرمسئول روزنامه سرمایه در گفت‌وگو با ستاد خبری چهاردهمین نمایشگاه مطبوعات با تأکید بر نقش نمایشگاه بین‌المللی مطبوعات در آشنایی روزنامه‌نگاران کشور با فضای روزنامه‌نگاری منطقه گفت: «متأسفانه روزنامه‌نگاران ما به دلیل مشکلات مالی و تکنولوژیکی کمتر توان تعامل و رقابت با روزنامه‌نگاران منطقه را دارند و برپایی این گونه نمایشگاه‌ها، فرصت آشنایی و تعامل روزنامه‌نگاران داخلی و خارجی را ایجاد می‌کند و از این جهت گامی مؤثر است.»

وی افزود: «بی‌شک نمایشگاه در بهبود این وضعیت نقش قابل‌توجهی دارد، اما تأثیر نمایشگاه‌ها در زندگی یک صنعت، تأثیری جانبی است و بزرگترین عامل تأثیرگذار در شرایط مطبوعات ما در حال حاضر، عامل اقتصادی است.»

مدیرمسئول روزنامه سرمایه جدایی نمایشگاه مطبوعات از نمایشگاه کتاب را اقدام مؤثری جهت تمرکز بیشتر بازدیدکنندگان بر فضای نمایشگاه دانست و با تأکید بر لزوم استفاده از تکنولوژی‌های نوین در برگزاری اینگونه نمایشگاه‌ها تصریح کرد: «به‌کارگیری تکنولوژی‌های الکترونیک این امکان را برای مطبوعات فراهم می‌کند که بی‌نیاز به جمع شدن در فضای واحد، با همکاران خود در سراسر دنیا ارتباط برقرار کنند و این می‌تواند شیوه مؤثری در توسعه مطبوعات ما به‌شمار آید.»

از سوی دیگر یوناتن بت کلیا نماینده آشوریان در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: حضور رسانه‌های جمعی کشورهای منطقه در نمایشگاه مطبوعات گام مؤثری در راستای نشان دادن توانایی‌های اصحاب رسانه ایران و تبادل اطلاعات جهانی است.

وی با تأکید بر لزوم توجه به خواسته‌های افکار عمومی جامعه در برگزاری نمایشگاه مطبوعات گفت: باید با ایجاد انگیزه و ترغیب مردم برای بازدید از این نمایشگاه‌ها، اسباب ورود نشریات به درون خانه‌ها را فراهم آوریم.

وی افزود: در صورتی که در سیاستگزاری‌ها و دغدغه‌های ذهنی خود، به خواست مخاطب نیز توجه کنیم می‌توانیم نمایشگاه مطبوعات را از هویت وابسته آن به نمایشگاه کتاب خارج و افکار عمومی جامعه را به‌صورت غیرمستقیم به بازدید از آن ترغیب کنیم.

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با استقبال از هویت مستقل نمایشگاه مطبوعات از نمایشگاه کتاب ابراز امیدواری کرد که شروع این حرکت خوب در ادامه نیز بازدهی مناسبی به‌همراه داشته باشد.

وی با تأکید بر لزوم فراهم آوردن کرسی‌های بحث آزاد در حاشیه نمایشگاه مطبوعات یادآور شد به وجود آوردن زمینه‌های هم‌اندیشی روشنفکران جامعه با اصحاب رسانه می‌تواند در راستای بالندگی کشور و همچنین افزایش آگاهی‌های عمومی مردم مؤثر باشد.

بت کلیا خاطرنشان کرد: علاوه بر این باید توجه داشت که نمایشگاه مطبوعات یک محیط فرهنگی است پس باید به صورت کاملاً فرهنگی و علمی به دغدغه‌های اصحاب مطبوعات گوش داد و راهکارهای لازم را نیز ارائه کرد.

جدایی از نمایشگاه کتاب، مطبوعات را به حاشیه می‌کشاند

اما برخلاف اظهارات قبلی، سردبیر روزنامه کار و کارگر گفت: با برگزاری جداگانه نمایشگاه مطبوعات و نمایشگاه کتاب، مطبوعات به حاشیه رانده می‌شوند.

امید افزود: برگزاری تفکیک شده این نمایشگاه در حالی که سال گذشته همزمان با نمایشگاه کتاب برگزار می‌شد، حکم به حاشیه راندن مطبوعات را دارد. سال‌ها است که مطبوعات چیزی فراتر از خبرگزاری‌ها و صدا و سیما به مردم ارائه نمی‌دهند و همین موجب انزوای مطبوعات شده است و در این وضعیت حول منحنی رخوت و بی‌انگیزگی نفس می‌کشیم.

وی اظهار داشت: برگزاری نمایشگاه مطبوعات در قالب جداگانه باعث می‌شود در حوزه مطبوعات نسبت به اصحاب فرهنگی گسست پیدا کنیم و اگر بخواهم واضح‌تر بگویم این حرکت مثل جدا کردن یک بیمار قلبی که به سختی نفس می‌کشد از دستگاه‌های حیات‌بخش است.

محسنی اضافه کرد: مطبوعات وقتی زنده است که مخاطب داشته باشد و نمایشگاه کتاب تنها جایی بوده که از لحاظ فرهنگی می‌شد با دغدغه‌های اولیه مخاطبان آشنا شد.  وی ادامه داد: حال این حرکت به منزله جدا کردن مطبوعات از مخاطبانش است.

چون اغلب کسانی که به نمایشگاه می‌آمدند و با این فرم کار و دغدغه‌های مطبوعاتی آشنا می‌شدند حرف‌ها و خواسته‌هایشان را هم می‌گفتند.من فکر می‌کنم این جدا کردن در نهایت منجر به این می‌شود که ما مخاطبان عام خودمان را که اصحاب فرهنگی باشند و کسانی که روزنامه‌خوان هستند در غرفه‌ها از دست بدهیم.

نمایشگاه مطبوعات امسال مخاطبان خاص خود را دارد

از سوی دیگر،‌ مدیر مسئول روزنامه اعتماد ملی گفت: امسال مخاطبان خاص و علاقه‌مندان امر مطبوعات به طور تخصصی امکان حضور در این نمایشگاه را دارند.

محمد‌جواد حق‌شناس به فارس گفت: یک اتفاقی که همیشه می‌افتاد برگزاری همزمان جشنواره کتاب و مطبوعات بود که چون جشنواره کتاب یک جشنواره قدیمی و شناخته شده و دارای هویت برای ارتباطات بود، وقتی جشنواره مطبوعات در کنار آن برگزار می‌شد از یکسری محاسن و مزایای این جشنواره بهره‌مند بود. 

وی اضافه کرد: شاید مهم‌ترین مزیت تعداد قابل توجه بازدیدکنندگانی بود که به این جشنواره عادت کرده و علاقه‌مند بودند که در آن حضور داشته باشند و در کنار نمایشگاه کتاب سری هم به حوزه مطبوعات می‌زدند، اما اتفاقی که می‌افتاد این بود که جشنواره مطبوعات زیر سایه سنگین و اقتدار و عظمت کتاب امکان هنرنمایی و خودنمایی را پیدا نمی‌کرد و طبیعتاً بازدیدکنندگان آنچه که می‌دیدند و مورد توجه قرار می‌گرفت در حوزه کتاب بود.

وی اضافه کرد: فکر می‌کنم از اتفاقی که امسال افتاد باید در نوع خودش استقبال کرد زیرا اولاً یک جشنواره تخصصی به نام جشنواره مطبوعات ارائه می‌شود، دوم اینکه بازدیدکنندگان فارغ از نام‌، ارزش و موقعیت کتاب می‌توانند به پدیده مطبوعات که یک پدیده مدرن است، بپردازند.

حق‌شناس تصریح کرد: در این وضعیت جدید مخاطبان خاص و علاقه‌مندان امر مطبوعات به طور تخصصی امکان حضور در این نمایشگاه را دارند و می‌توانند در یک فضای متفاوت با مخاطبان خودشان ارتباط برقرار کنند.

کد خبر 35586

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ارتباطات و فناوری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز